Kaakonsteking en Kaakpijn

0 Comments 7:18 am

Kaakpijn kan een slopende aandoening zijn die uw vermogen om te eten en te spreken aantast. Een kaakontsteking is één van de mogelijke oorzaken, maar meestal is er niets ernstigs aan de hand. Hier bespreken we enkele van de belangrijkste oorzaken en symptomen, en laten we weten wanneer het tijd is om naar uw tandarts te gaan.

Moet ik me zorgen maken?

Over het algemeen is pijn in de kaak geen reden tot onmiddellijke bezorgdheid, maar in zeldzame gevallen kan het een vroeg teken van een hartaanval zijn. Als u een hartaanval heeft, zult u naast de kaakpijn waarschijnlijk ook andere tekenen hebben, zoals:

• druk of pijn op de borst die weggaat als u rust, maar steeds terugkomt
  • benauwdheid, pijn en druk in uw borst en armen, die zich kunnen uitbreiden naar uw kaak, nek, rug en maag
  • brandend maagzuur of indigestie
  • kortademigheid
  • misselijkheid, braken en maagpijn
  • extreme vermoeidheid
  • duizeligheid en licht gevoel in het hoofd
  • plotseling koud zweet

Deze symptomen kunnen plotseling optreden of langzaam, in de loop van enkele uren of dagen. Als uw kaakpijn gepaard gaat met een aantal van deze symptomen, zoek dan spoedeisende hulp of laat iemand u naar het ziekenhuis brengen.

Veel voorkomende oorzaken van kaakpijn

Hier volgt een overzicht van de meest waarschijnlijke oorzaken van kaakpijn.

1. TMD-aandoeningen

Temporomandibulaire gewrichtsstoornissen, kortweg TMD, tasten het gewricht aan dat uw schedel en kaakbot met elkaar verbindt. Tussen deze twee botten bevindt zich een kraakbeenschijf, die ervoor zorgt dat de kaak goed kan bewegen. Als de schijf scheef gaat staan of het gewricht beschadigd is, kunt u pijn en andere symptomen aan een of beide kanten van uw kaak krijgen. Andere symptomen van TMJ stoornissen zijn:

• gevoeligheid rond de kaak
  • oorpijn
  • pijn, klikken of knakken bij het kauwen of het openen van uw mond
  • moeite met het openen en sluiten van uw mond als het gewricht vastzit

Meerdere factoren kunnen bijdragen aan TMJ-aandoeningen, dus het is niet altijd gemakkelijk om een specifieke oorzaak te vinden. Zaken waarvan bekend is dat ze een rol spelen bij TMJ-stoornissen zijn onder andere:

• artritis
  • tandenknarsen of -knarsen
  • weefselbeschadiging
  • beschadiging of verkeerde stand van de tanden
  • kaakinfectie of -letsel
  • schade aan het kraakbeen in het gewricht

Als u symptomen hebt van een TMJ-stoornis, praat dan met uw zorgverlener of tandarts om de onderliggende oorzaak te achterhalen.

2. Enkelvoudige kaakontsteking

Een enkelvoudige kaakontsteking wordt in eerste instantie veroorzaakt door een infectie in de wortel van een tand of kies. In vrijwel alle gevallen gaat dit gepaard met tandvleesproblemen en tand- of kiespijn. De onbehandelde ontsteking breidt zich vervolgens uit naar het kaakbot. Het komt relatief vaak voor, en de kaakonsteking zelf is eenvoudig te behandelen met antibiotica. Het onderliggende probleem met de tand, kies, of het tandvlees is lastiger te behandelen. In het ergste geval zal de tand getrokken moeten worden.

3. Sinusitis

Ontsteking in uw neusholten kan sinusitis veroorzaken. Dit gebeurt meestal als u verkouden bent geweest, maar allergieën en andere medische aandoeningen kunnen ook bijdragen aan sinusitis. Als de sinusholten achter uw wangen, bekend als de maxillaire sinussen, ontstoken zijn, kunt u pijn voelen in een of beide zijden van uw kaak. Andere symptomen van sinusitis zijn:

• verstopte neus waardoor u moeilijk door uw neus kunt ademen
  • geel of groen slijm dat uit uw neus of in uw keel loopt
  • pijn, druk en zwelling in het gezicht
  • druk en pijn in uw oren en hoofd
  • vermoeidheid
  • moeite met ruiken of proeven

Sinusitis geneest vaak vanzelf, maar het kan de moeite waard zijn om uw zorgverlener te raadplegen als het langer dan een week duurt.

4. Gebitsproblemen

Pijn aan één kant van uw kaak kan vaak worden herleid tot gebits- of mondproblemen. Veel voorkomende gebitsproblemen die kaakpijn veroorzaken zijn onder andere:

• gaatjes
  • een geabcesseerde tand
  • groei van verstandskiezen
  • tandvleesontsteking of tandbederf
  • ontbrekende of verkeerd uitgelijnde tanden
  • tandenknarsen of -klemmen

Als tandheelkundige problemen de oorzaak zijn, zult u waarschijnlijk bijkomende symptomen hebben, zoals:

• pijn in de tanden die blijft hangen of komt en gaat
  • gevoelige tanden
  • pijnlijk, bloedend tandvlees
  • zweertjes in de mond
  • slechte adem of aanhoudende droge mond
  • pijn bij het kauwen of slikken

Zwelling van het gezicht en koorts samen met hevige pijn in de tanden kunnen wijzen op een abces. Bel onmiddellijk uw tandarts of zorgverlener voor deze symptomen, vooral als ademhalen en slikken moeilijk worden.

Minder vaak voorkomende oorzaken

Deze problemen komen niet vaak voor, maar ze kunnen leiden tot pijn aan één kant van uw kaak. Als er geen duidelijke reden voor uw pijn is, wil uw arts deze oorzaken misschien uitsluiten.

5. Trigeminusneuralgie

Deze chronische aandoening is meestal het gevolg van abnormale druk op de nervus trigeminus. Deze druk kan verhinderen dat de zenuw goed werkt, wat tot hevige pijn leidt. De aandoening kan ook worden veroorzaakt door een letsel of een hersenafwijking.Trigeminusneuralgie komt het meest voor bij vrouwen en mensen boven de 50 jaar. Het belangrijkste symptoom is hevige pijn die meestal aan één kant van het gezicht optreedt. Deze pijn kan:

• optreden wanneer u uw gezicht aanraakt of uw gezichtsspieren beweegt, zelfs minimaal
  • een schietend, stekend of schokkend gevoel geven
  • aanvoelt als een constante pijn of branderig gevoel
  • stuiptrekkingen in uw gezicht veroorzaken
  • komen voor in episodes die seconden of minuten duren
  • komen voor in uw onderkaak, wang of mond
  • na verloop van tijd heviger worden

De pijn is vaak kort maar ondraaglijk. De pijn reageert misschien niet op vrij verkrijgbare medicijnen, maar uw arts kan u andere behandelingen aanraden, waaronder medicijnen op recept.

6. Osteomyelitis

Osteomyelitis is een zeldzame maar ernstige vorm van een kaakontsteking die ontstaat wanneer bacteriën het bot binnendringen. Uw kaakbeen kan geïnfecteerd raken na een tandheelkundige ingreep, als u een ernstig gebitsprobleem hebt of als uw mond op de een of andere manier gewond is geraakt. Ook aandoeningen die uw immuunsysteem aantasten, kunnen uw risico verhogen. Deze infectie kan zich verspreiden en botafsterving veroorzaken. Een snelle behandeling met antibiotica kan ernstige complicaties helpen voorkomen, dus het is belangrijk dat u medische hulp inroept als u een infectie hebt:

• de pijn in uw kaak verergert
  • koorts
  • zwelling of gevoeligheid in uw tanden of kaak
  • roodheid of warmte op de pijnlijke plaats
  • vermoeidheid of moeheid
  • slechte adem
  • moeite met openen en sluiten van uw mond door pijn en zwelling
  • gevoelloosheid in uw kaak, lippen of mond

7. Tumoren en cysten

Deze twee soorten gezwellen verschillen van elkaar. Tumoren zijn weefselmassa’s en cysten bevatten meestal vocht. Beide kunnen pijn in de kaak veroorzaken, hoewel beide enigszins zeldzaam zijn. Vaak zijn ze niet kankerachtig, maar ze kunnen wel invloed hebben op de mondgezondheid. Ze kunnen snel groeien, waardoor uw tanden van hun plaats schieten en bot en weefsel in uw kaak en mond worden vernietigd. Enkele van de meest voorkomende tumoren en cysten die uw mond kunnen aantasten zijn:

• ameloblastoma
  • dentigerous cysten
  • odontoma

Niet alle cysten of tumoren veroorzaken symptomen, maar u kunt wel last krijgen van het volgende, naast aanhoudende pijn in uw kaak:

• rode of witte vlekken in uw mond
  • open of bloedende zweertjes
  • een knobbel of gezwel dat u kunt voelen
  • een aanhoudend pijnlijk of hees gevoel in de keel
  • moeite met slikken of het bewegen van uw kaak
  • weefselgroei rond de tanden
  • zwelling van kaak of gezicht

De behandeling hangt af van het soort gezwel en de oorzaak ervan, maar vroegtijdige opsporing en medische zorg kunnen de kans op een succesvolle behandeling vergroten.

Tips voor verlichting

Als u lichte of tijdelijke pijn in uw kaak heeft, hebt u misschien geen medische behandeling nodig. Als de oorzaak niet ernstig is, verbetert de pijn meestal zodra het probleem is opgelost.In de tussentijd kunnen deze manieren u helpen de pijn te beheersen:

• Gebruik warmte. Warmte helpt uw spieren ontspannen en kan pijn en stijfheid verlichten.
  • Gebruik ijs- of koude kompressen. Deze kunnen de pijn verdoven en vooral helpen als u ook last hebt van zwelling.
  • Probeer pijnbestrijding zonder recept. Acetaminophen (Tylenol), ibuprofen (Advil) en andere pijnstillers die zonder recept verkrijgbaar zijn, kunnen de pijn tijdelijk verlichten. Zorg ervoor dat u de doseringsinstructies op de verpakking volgt. Als de aanbevolen dosis niet werkt of als u langer dan een paar dagen pijnstillers moet gebruiken, kunt u het beste naar uw arts gaan.
  • Geef uw kaak zo veel mogelijk rust. Door voedsel te kiezen waarbij u niet veel hoeft te kauwen, kunt u overbelasting van uw kaakspieren voorkomen.
  • Probeer massage. Een zorgverlener, fysiotherapeut of massagetherapeut kan massagetherapie toepassen om de pijn en spanning in uw kaak te verlichten. U kunt ook leren hoe u sommige technieken zelf kunt toepassen. Ze kunnen vooral nuttig zijn bij TMJ-aandoeningen.
  • Probeer u te ontspannen. Als uw kaakpijn komt door tandenknarsen of tandenklemmen, kunt u met ontspanningstechnieken voorkomen dat u dit als een stressreactie gebruikt. Ook het ontspannen van uw spieren kan de pijn verlichten.
  • Verander uw slaaphouding. Als u altijd op dezelfde zij slaapt of met uw hand onder uw kaak slaapt, kan dit druk op uw spieren uitoefenen. Als u uw zij verandert, kan dat de pijn verlichten. Zelfs als uw pijn een andere oorzaak heeft, kan het slapen op de andere zij de pijn ’s nachts verlichten.
Wanneer moet u naar de dokter gaan?

Hoewel kaakpijn niet altijd ernstig is, kan pijn in combinatie met bepaalde symptomen wijzen op een ernstiger aandoening die behandeling vereist.U kunt overwegen naar uw huisarts of tandarts te gaan als de pijn langer dan een paar dagen aanhoudt of lijkt te verdwijnen en weer terugkomt. Hier zijn nog enkele andere tekenen dat het tijd kan zijn om een arts te raadplegen:

• U hebt moeite met eten, drinken, slikken of ademen.
  • De pijn maakt het moeilijk om uw mond te bewegen zoals u gewoonlijk zou doen.
  • U heeft zwelling of koorts die niet weggaat.
  • U hebt hevige pijn die plotseling verdwijnt na een uitbarsting van zoute vloeistof die onaangenaam smaakt en ruikt.

Hoge koorts, extreme pijn of een zwelling die uw ademhaling en slikken beïnvloedt, zijn allemaal ernstige symptomen die onmiddellijke behandeling vereisen. Als u kaakpijn heeft met deze symptomen, kunt u het beste naar de spoedeisende hulp gaan in plaats van te wachten op een afspraak met uw zorgverlener.